Zo maak je in no-time een gezonde borrelplank

Als jij iets lekkers wilt serveren tijdens een avondje met familie en vrienden, is een borrelplank eigenlijk altijd wel een goed idee. Maar wat nou als we die kaas, worst en bittergarnituur eens achterwege laten en een gezonde borrelplank op tafel zetten? Wij vertellen je hoe jij de show kunt stelen met een lekkere, gezonde borrelplank. 

Warme hapjes

Dit is het perfecte moment om jouw gasten eens te verrassen met bijzondere hapjes. Denk bijvoorbeeld eens aan warme falafel of aubergine gehaktballetjes. Dit is even iets anders dan bitterballen, maar zeker net zo lekker. Wat het ook altijd goed doet op een borrelplank is Italiaanse bruschetta, waarbij je ook een beetje kunt variëren met ansjovis. Of wat dacht je van toast met parmaham en vijgen? Ook als we kijken naar Spaanse tapas, zitten er veel gezonde keuzes tussen. Je kunt ook frietjes maken van courgette of sperzieboontjes, wat erg lekker is.

Lekkere dipjes

Snoepgroente met een gezonde dip, dat klinkt toch heerlijk. Je kunt gaan voor een zelfgemaakte guacamole, tzatziki of hummus. Maar ook in knoflooksaus of heksenkaas kun je lekker dippen. Je kunt deze dipjes allemaal zelf maken en zo onnodige toevoegingen vermijden. Yoghurt en kwark zijn altijd een goede basis voor dips en sausjes.

Het heeft een frisse smaak en bevat een stuk minder calorieën en vet dan bijvoorbeeld mayonaise. Deze dipjes gaan perfect samen met komkommer, paprika, wortel, tomaatjes en bleekselderij.

Hartige hapjes

Een notenmix en wat olijven, eigenlijk horen die gewoon op een borrelplank. Je kunt kiezen voor de standaard borrelnootjes uit de supermarkt, maar je kunt ook voor een gezondere optie gaan. Bij bionoot.nl bijvoorbeeld, vind je een ruim aanbod aan biologische, ongebrande noten. Een leuke trend is het toevoegen van edamame boontjes aan de borrelplank, welke je alleen maar even met zout hoeft te bestrooien. Als je echt wil uitpakken ga je voor kikkererwten knabbels en vervang je de paprikachips door gezonde groentechips. Nog even wat zelfgemaakte popcorn in een schaaltje, en je gaat gegarandeerd punten scoren. 

Fruit

Nu alle hapjes op de borrelplank liggen, geven we er nog even een frisse draai aan. En hoe kun je dat nu het beste doen? Met vers fruit natuurlijk. Druiven, meloen, vijgen of appel zijn allemaal voorbeelden van lekkere fruitsoorten. Daarnaast doet zacht fruit het ook altijd goed op een borrelplank. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bosbessen, bramen en frambozen. 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.